|
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6193 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Jest to konspekt lekcji języka polskiego w szkole podstawowej. jego celem jest ćwiczenie w analizie wiersza, a także ćwiczenie w odnajdywaniu informacji w tekście dokumentalnym i lirycznym.
Krystyna Bezubik
Temat: Poświęciła swoje życie dla innych... – bohaterski czyn Ludwiki Wawrzyńskiej.
I. Cele lekcji: a) ćwiczenia w porównywaniu tekstu dokumentalnego z lirykiem, b) ćwiczenia w analizie i interpretacji utworu lirycznego: (nadawanie tytułów poszczególnym częściom).
II. Metody i formy pracy: a) praca z tekstem b) kula śniegowa c) pogadanka heurystyczna d) burza mózgów e) praca samodzielna i w parach.
III. Środki dydaktyczne: a) W. Tropczyńska-Ogarkowa, Na ratunek b) W. Szymborska, Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej
IV. Przebieg lekcji:
A. Faza przygotowawcza: Ustalenie definicji słowa „bohater” metodą kuli śniegowej. Krótka rozmowa o tym, kiedy ogłaszamy minutę ciszy i po kim? (np. Jan Paweł II)
B. Faza realizacji: Uczniowie zapisują temat i czytają tekst Na ratunek i wiersz Szymborskiej. Wyszukują w tekstach informacje: - Kim była Ludwika Wawrzyńska? - W jakich okolicznościach doszło do pożaru? - Jak kobieta uratowała dzieci z płonącego mieszkania? - Co lubiła robić, o czym marzyła i myślała? - Jak Warszawa oddała jej hołd? - Które z informacji są oparte na faktach, a które na wyobraźni autorek. Uczniowie najpierw samodzielnie odszukują w tekstach powyższych informacji, następnie odpowiadają na pytania ustnie; potem w parach tworzą notatkę o bohaterskiej nauczycielce. Uczniowie ponownie odczytują wiersz Szymborskiej. Nadają tytuły poszczególnym częściom. Najtrafniejsze tytuły zostają zapisane na tablicy w punktach. Pod każdym punktem uczniowie wspólnie z nauczycielem krótko opisują treść poszczególnych części. Później uczniowie interpretują słowa: Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono. – burza mózgów – cytat zostaje zapisany na osobnej planszy, w kwiatku. Środek kwiatka to cytat, a płatki to propozycje interpretacyjne. Po zapisaniu wszystkich pomysłów, uczniowie wspólnie z nauczycielem je przeglądają i wykreślają nietrafne. Po sprawdzeniu przerysowują kwiatek do zeszytu. Uczniowie przypominają wiersz Białoszewskiego Do NN*** i odnajdują wspólną myśl poetów.
C. Faza podsumowująca: Ocenienie aktywności.
Praca domowa: Nauczyć się wiersza na pamięć. Ustalić w domu: typy rymów, odnaleźć w wierszu wszystkie środki stylistyczne.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|